مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
در قسمت اول این پست، مزایا و معایب کابین سه کشنده داف، مان و بنز و هم چنین کیفیت سواری و سیستم تعلیق آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است و در قسمت دوم، به بررسی مشخصات دو کامیون اسکانیا و ولوو خواهیم پرداخت.

داف XF
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)

داف XF جدید که بعد از مدت ها به بازار آمد، چندان هم با مدل قبلی داف تفاوت ندارد. البته با نگاهی دقیق تر متوجه تغییرات جدید خواهید شد. داشبورد درون کابین، شباهت زیادی به مدل قبلی دارد؛ اما پنل های تعبیه شده، طراحی جدیدی دارند. بدین صورت که هیچ کدام از قسمت های مدل قبلی به داشبورد XF جدید نمی خورد. این شرکت هلندی، هم چنان اصرار دارد از کنسول بزرگ در قسمت میانی کابین به عنوان محل قرارگیری بخاری درجا استفاده کند. برندهای رقیب، برای قرارگیری بخاری درجا، محل دیگری را در نظر گرفته اند. همانند مدل های پیشین، یک داشبورد منحنی شکل روبروی راننده قرار گرفته است. این داشبورد، ظاهر زیبایی دارد و کار با نمایشگر آن ساده و خواندن نوشته ها از روی آن راحت است. سیستم چندرسانه ای داف، محل نمایش تصاویر دوربین ها نیز می باشد و اگر به آن یک iPod نیز متصل شده باشد، راننده می تواند از آن استفاده کند.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
یکی دیگر از مزایای این داشبورد، فضای مناسب تعبیه شده برای قرار دادن وسایل در زیر آن است. تختخواب تاشوی بزرگ قرار گرفته در کابین داف، از جمله تغییرات جدیدی است که در این کشنده به چشم می خورد. اما استفاده از این تختخواب باعث شده که فضای باری که در مدل قبلی بالای سر تخت بود، حذف شود. در کل، فضای باری که کمپانی هلندی بالای تخت تعبیه کرده است، کاربردی نیست. اگر قرار بود امتیازی به فضای بار داد، بدون شک داف بهتر از همه مدل ها در کلاس کشنده ها می شد. اما بیش ترین امتیاز فضای کلی کابین را یکی دیگر از رقبای داف به خود اختصاص می دهد! فضای کلی کابین XF برابر با 7,650 لیتر است که در این مقایسه جایگاه چهارم را از نظر عددی کسب کرد. ولی باید بیان داشت که کابین این کامیون کشنده، کاربردی ترین فضا را در اختیار راننده قرار می دهد. موتور بزرگ قرار گرفته در زیر کابین داف، دلیل فضای کم درنظر گرفته شده برای کابین است. دسترسی به تمامی فضاهای بار این کشنده از داخل کابین بسیار راحت است، اما راننده از بیرون کابین هیچ دسترسی به این فضاها ندارد.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
اگر با داف XF رانندگی کنید، متوجه تفاوت های کیفیت سواری آن با مدل های قبلی می شوید. عملکرد سیستم تعلیق XF در مقاسیه با کشنده های دیگر بسیار خوب است؛ اما در این گروه، تنها سیستم تعلیق ولوو FH بهتر از آن عمل کرد. کیفیت سواری و راحتی راننده در کشنده داف بسیار چشم گیر است. کابین داف بسیار کم صدا است و صندلی راننده نیز کاملاً قابل تنظیم است.

مان TGX Euro 6
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)

کابین مدل XLX مان TGX کمی بهتر از مدل قبلی شده است. پیش تر، در داخل کابین این کشنده، سیم کشی های نامرتب و کفپوش کمدها بی کیفیت بود که البته در مدل جدید، خبری از بی نظمی های این چنینی نیست. جالب است بدانید که کار با قفل کمدهای اتاق مان، هم چنان سخت است و با یک دست نمی توان آن ها را به راحتی باز و بسته کرد مخصوصاً در سرما که انگشت راننده هم سرد است؛ البته بعید است که راننده های کامیون از پس آن ها برنیایند!.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
فضای کابین TGX برابر با 8,140 لیتر است که در این مقایسه، بزرگ ترین فضا را در اختیار دارد؛ اما این کابین اصلاً کاربردی ساخته نشده است. کنسول این کشنده که در کنار صندلی راننده تعبیه شده است و روی آن ترمز دستی و دکمه های کنترلی سیستم تعلیق قرار گرفته است، به اندازه یخچال، فضا اشغال کرده است. یخچال نیز به طور کامل زیر تخت جای نگرفته و قسمتی از آن به بیرون از تخت می آید. به عبارت دیگر، فضای ارزشمند کابین مان با وجود این کنسول و یخچال، گرفته می شود. دلیل درست جای نگرفتن یخچال در زیر تخت نیز وجود برآمدگی در کف کابین است که این برآمدگی نیز ناشی از محل قرارگیری فیلتر هوای موتور می باشد. درحقیقت، فضای زیر تخت مان TGX بسیار کم شده است و از این رو در این مقایسه امتیاز مهمی را از دست می دهد.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)

مشکل دیگر مان، آینه های بسیار بزرگ آن است. مشکلی که در ولووFH دیده نمی شود و این شرکت به خوبی از پس طراحی آن ها برآمده است و باعث شده نمای آینه های TGX بسیار بدتر به نظر برسد. نگهدارنده آینه ها، دید راننده را گرفته اند و راننده در پیچ ها مجبور است که کمربند خود را باز کند تا کمی خم شود و بتواند درون آینه را نگاه کند. بسیاری از منتقدان این کشنده آلمانی، پیش تر به این مورد اشاره کرده بودند و بر این باور هستند که این کمپانی باید مدت ها قبل، این مشکل را برطرف می کرد. در مورد کیفیت سواری مان باید گفت که TGX، پایداری مناسبی ندارد و سیستم تعلیق آن نیز در این مقایسه رتبه چهارم را بدست آورد. گفتنی است، ترمزهای کشنده مان در این گروه، از نقطه نظر عملکرد در جایگاه پنجم جای گرفت.

بنز اکتروس Stream Space
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)

بنز اکتروس مدلی است که جایزه بهترین کامیون سال 2012 را از آن خود کرده است. پیش از این نیز در 1Car به بررسی این کشنده آلمانی در هفت بخش پرداخته بودیم. کامیون اکتروس اکتروس MP4 بیش تر از یک سال است که به بازار آمده و در جاده ها به خوبی شناخته شده است. همانطور که در نام این تیپ آمده است، این کشنده دارای کابین بزرگتری نسبت به دو تیپ سایز متوسط است. طراحی خاص آیرودینامیک این اکتروس باعث شده که فضای کمد های بالایی کم شود. یکی از نکات بسیار مثبت اکتروس، نحوه قرارگیری دو کشوی تعبیه شده در زیر تخت است. هریک از این کشوها درست همانند کشوهای کشنده داف فضای کافی برای جاگیری یک چمدان بزرگ را دارند. لازم به ذکر است، در کنار این کشوها نیز یک یخچال کاربردی و جادار قرار گرفته است.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)
بیش تر کسانی که در اتاق کشنده بنز نشسته اند بر این باور هستند که طراحی داخلی و کیفیت قسمت های مختلف کابین امتیاز بالایی را به خود اختصاص می دهند. کف کابین، صاف و مسطح است و راننده به راحتی می تواند درون آن حرکت کند و از قسمت های مختلف کابین استفاده کند. دو تخت تاشوی تعبیه شده در کابین نیز از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند؛ هم چنین، پنل کنترلی نزدیک به تخت پایین، چند عملکرد بسیار کاربردی دارد که در دسترس راننده قرار گرفته است. در سمت کمک راننده، یک میز تاشو نیز وجود دارد که با باز کردن آن به راحتی می توان روی آن از یک لب تاپ استفاده کرد و یا آن را به عنوان میزی برای صرف غذا به کار گرفت. صندلی کمک راننده نیز به راحتی تا می شود که با این کار فضای بیش تری در اختیار سرنشینان قرار می گیرد. برای این که کف کابین اکتروس، صاف و عاری از هرگونه برآمدگی باشد، این کابین در سطح بالاتری قرار گرفته است و ازاین رو، اکتروس تنها کشنده در این گروه است که راننده برای رسیدن به کابین باید از چهار پله بالا برود.

مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1)

با توجه به تست های انجام شده بر روی این کشنده مشخص شد که سیستم تعلیق آن عملکرد مناسبی ندارد و از این نظر در گروه، کم ترین امتیاز را بدست آورده است. کابین کامیون بنز متاسفانه بی سر و صدا نیست. اگرچه ممکن است در ابتدا متوجه چیزی نشوید، اما دستگاه های اندازه گیری صدا چیز دیگری را نشان می دهند. از ویژگی های مثبت کامیون اکتروس می توان به تختخواب و فضای بار مناسب آن اشاره کرد که هر دو از بیرون کابین به یکدیگر دسترسی دارند. تنها ایرادی که بتوان به این دو نکته مثبت گرفت این است که احتمالاً راننده های کوتاه قد برای دسترسی به آن ها دچار مشکل شوند. روز یک شنبه هفته آینده به بررسی دو کشنده اسکانیا و ولوو خواهیم پرداخت و جدول امتیازات کیفیت ساخت، راحتی کابین، کیفیت سواری و سیستم تعلیق هر پنج کشنده را ملاحظه خواهید کرد. به نظر شما تا به این جا کدام کشنده برتر از رقبا بوده است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


فروشگاه لوازم یدکی و قطعات ولوو

درباره فروشگاه ولوو بیشتر بدانید.

آب رادیاتور ولوو،آب گیر سوخت ولوو،آب مقطر ولوو،آب مقطر ولوو،آچار چرخ ولوو،آچار شمع ولوو،آچار کاسه نمد ولوو،آرم فابریک ولوو،آرم ولوو ان هاش NH12،آفتابگیر ولوو،آفتامات دینام ولوو،آفتامات دینام ولوو،آینه بغل ولوو،آینه وسط ولوو،ابزارهای تشخیص و تست ولوو،اپراتور کولر ولوو و بخاری ولوو و هسته،اسبک و متعلقات ولوو،استارت ولوو،اکسل عقب ولوو،انژکتور شوی ولوو،انژکتور ولوو و سوزن انژکتور ولوو،اوبل پمپ و کارتل ولوو،اینتر کولر ولوو،اینتر کولر ولوو،اینتر کولر ولوو،باتری ولوو،باطری ولوو،بخواب صندلی ولوو،براکت سپر ولوو،بکسل بند ولوو،بلبرینگ چرخ ولوو،بلبرینگ دیسک و صفحه ولوو،بلبرینگ های گیربکس ولوو،بلبرینگ ولوو،بلوک سیلندر ولوو،بوسترترمز ولوو،بوش طبق ولوو،بوش و پیستون ولوو اف هاش 12 FH،بوق فابریکی ولوو،پایه برف پاک کن ولوو،پدال ترمز و کلاچ ولوو،پروژکتور ولوو،پفکی سپر ولوو،پلوس ولوو،پمپ باد تک ولوو اف هاش 12 FH،پمپ بنزین ولوو،پمپ ترمز ولوو،پمپ دربولوو،پمپ روغن ولوو،پمپ سوخت ولوو اف هاش 12 FH،پمپ شیشه شور ولوو،پمپ کلاچ اتوماتیک ولوو FH13،پمپ هیدرولیک ولوو و متعلقات،پنل کولر و بخاری ولوو،پوسته سپر ولوو،پوسته گیربکس ولوو،پولی تسمه سفت کن کامل ولوو اف هاش،پولی کولر ولوو،پولی هرزگرد دینام ولوو،پولی هرزگرد ولوو،پیچ چرخ ولوو و متعلقات،پیستون ولوو،ترموستات کولر ولوو،ترموستات ولوو و متعلقات،تسمه دینام ولوو،تسمه دینام ولوو اف اچ 12 VOLVO FH،تسمه سفت کن ولوو،تفنگی ولوو اف هاش FH قدیم،تفنگی ولوو اف هاش FH قدیم،توپی سر کمک ولوو،توربو شارژ ولوو،